Yaygın Karşılaşılan Dolandırıcılık Türleri

Her geçen yıl kimlik sahtekarlığında önemli bir artış gözlenmektedir. Kimlik sahtekarlığı, farklı düzeylerde kimliğe bürünme veya sahte tasvir içeren suçların önemli bir bölümünü oluşturur.

Dolandırıcıların sayısı arttıkça mağdurlar da artmaktadır. Mağdurlar varsa dolandırıcılar da var demektir. Faillerin yaptığı dolandırıcılık türü ne olursa olsun, tek hedefleri ve amaçları kaynakları, verileri, parayı vb. ele geçirmektir.

Gerçek niyetlerini gizlemek

Tüm suiistimalciler gerçek niyetlerini hedeflerinden gizlemek için çalışırlar. Süreç, güvenilir ve inanılır bir cephe oluşturmayı içerir. Birinden başarılı bir şekilde bir şey çalmak için, başkalarını gerçek niyetleri olan gerçek insanlar olduklarına ikna etmeleri gerekir.

Başkasıymış gibi davranma

Birini taklit etmek ve bilgilerini çalmak için dolandırıcıların hedefin kişisel verilerini yasa dışı yollardan elde etmesi gerekir. Sağlam bir dijital ayak izi oluşturmak için bir kişi hakkında mümkün olduğunca fazla doğru bilgiye ihtiyaçları vardır. Elde edilen bilgi suçun işlenmesini ve iz bırakmadan ortadan kaybolmalarını sağlar. Sadece adınızı bilmek yeterli değildir, daha yüksek bir başarı şansına sahip olmak için evinizi ve e-posta adresinizi, iletişim numaranızı, doğum tarihinizi vb. ararlar.

Veri hırsızlığı

Bir kişiyle ilgili yukarıdaki tüm bilgiler, kişisel olarak tanımlanabilir bilgiler kategorisine girer. Suçlular kimlik avı, veri ihlalleri ve web kazıma gibi yasa dışı yöntemler kullanarak kişisel bilgileri elde etmektedirler. Veri hırsızlığı, suçluların farklı siber suçları yürütmek için çalınan verileri kullandığı önemli bir dolandırıcılık ağıdır.

Gerçekleştirdikleri kimlik sahtekarlığına bağlı olarak, sahtekarlıklar üç kategoriye ayrılır:

  • Birinci Taraf Dolandırıcılığı
  • İkinci Taraf Dolandırıcılığı
  • Üçüncü Taraf Dolandırıcılığı

Bu sahtekarlıkların ardındaki sebep ortaktır, ancak uygulanma biçimleri değişiklik göstermektedir:

Birinci Taraf Dolandırıcılığı

Birinci taraf dolandırıcılığı yaygın bir sorundur. Bir kişi veya grubun kendilerini yanlış bir şekilde tanımlamasını veya yanlış bilgi vermesini içerir.

Örneğin, bazı insanlar, kredi kartındaki büyük bir satın alma işlemi hakkında, banka onları arayıp, kendileri olup olmadığını kontrol ettiğinde yalan söyler ve böyle bir satın alma yapmadıklarını söylerler.

İkinci Taraf Dolandırıcılığı

İkinci taraf dolandırıcılığı, birinci taraf sahtekarlıklarından çok daha karmaşıktır. Dolandırıcılık, bir kişinin kişisel bilgilerini aile üyelerine veya yakın bir arkadaşına sahtekarlığı gerçekleştirmesi için vermeyi kabul etmesini içerir.

İkinci taraf dolandırıcılığına bazen dostane dolandırıcılık denir. Masum müşterileri hızlı para kazanma planları ile cezbederler. Müşteri, tutarı kazanmak için katıldığında, ikinci tarafın menfaatine olacak şekilde banka hesaplarına ve banka hesaplarından para kabul etmeyi ve transfer etmeyi kabul eder.

Tüm süreç tam anlamıyla kara para aklamadır ve tutarı aktaran müşterilere kara para katırları denir. Tutarı aktaran kişiler doğru bilgilerle gerçek kişiler olduğundan bu tür sahtekarlıkları tespit etmek zordur.

Örneğin, İnternet ortamında faaliyet gösteren sosyal medya platformlarında bazen “Kolay para kazanmak ister misiniz?” diyen işaretler bulunur. Maddi sorunu olan herkes bu tuzağa kolayca düşebilir. Dolandırıcılar katılmayı kabul ettiklerinde bilgilerini dolandırıcılık yapmak için kullanırlar.

Üçüncü Taraf Dolandırıcılığı

Üçüncü taraf dolandırıcılığı, üç dolandırıcılık türü arasında en popüler olanıdır. Dolandırıcıların, masum bir kişinin kimliğini ve bilgilerini, banka hesaplarını rızası olmadan ele geçirmek için kullanmasını içerir.

Üçüncü taraf dolandırıcılıkları, çalınan ve hatalı bilgilerden yeni bir kimlik oluşturan bir dolandırıcıyı da içerir. Bu sahtekarlıklar genellikle organize suç örgütleriyle bağlantılıdır. Üçüncü taraf dolandırıcılığının yaklaşık %50'si, çok sayıda kimlikle ilgili dolandırıcılık içeren bir dolandırıcılık halkasının parçasıdır.

Dolandırıcılar, kişisel tanımlanabilir bilgileri alır ve bunları ürün, hizmet veya kredi satın almak için hesapları ele geçirmek için kullanır. Şu anda, mobil bankacılık farklı güvenlik açıklarının kapısını açtığı için üçüncü taraf dolandırıcılık önemli bir artış göstermektedir.

Örneğin, Hesap devralma üçüncü taraf dolandırıcılığının en yaygın örneğidir. Dolandırıcılar, bir kurbanın hesabını, hackledikleri veya kimlik avı gibi bir yöntemle elde ettikleri kişisel bilgiler aracılığıyla ele geçirir.

Üçüncü taraf dolandırıcılığına başka bir örnek de Kredi İstiflemedir. Bir dolandırıcı, birinin kimliğini kullanarak aynı anda birkaç kredi başvurusunda bulunur ve asla geri ödemez.

Sonuç olarak;

Bu sahtekarlıkların önüne geçilmesi söz konusu olduğunda, failler sadece suç örgütleri değil aynı zamanda sadık müşteriler oldukları için zorluk çok büyüktür. Her üç dolandırıcılık türüne de etkin bir şekilde uygulanabilen tek bir çözüm geliştirmeyi zorlaştırır. Teknolojik gelişmelerle birlikte, dolandırıcıların birisini taklit etmek, suç işlemek ve ardından izlerini kapatmak için daha iyi taktikleri ve araçları geliştirilmektedir.

Günümüzde finansal kuruluşlar bu tür sahtekarlıklardan kaçınmak için müşterinin belgelerinin orijinal olup olmadığını kontrol eden yapay zekayı kullanan kimlik kontrol araçları geliştirmektedirler.

Kimlik kontrol sistemi, müşterinin belgelerinin sahte olup olmadığını ve güvenlik protokollerini karşılayıp karşılamadığını başarıyla doğrulayabilir. Hatta birçok şirket, kimlik sahtekarlığını önlemek için müşterilerinin işe alımını filtrelemek içinde söz konusu yöntemleri kullanmaya başlamıştır.

Kişisel veri çok değerlidir. Bundan dolayı bilgilerinizi paylaşım yaparken çok dikkatli olunmalı özen gösterilmelidir.

Adres   : Balgat Mah. Ceyhun Atuf Kansu Cad. 36/6 Çankaya/Ankara